onsdag den 2. august 2017

Belgiske øl fra nyere bottleshop

På Vesterbro i København ligger Westmarket som er tænkt som en række mindre boder og butikker med mad- og drikkevarer, hvor man både kan handle ingredienser og færdige retter. Der er også åbnet en ølbutik i arkaden, Arnes bottleshop, som for et par måneder siden via Tipster tilbød halv pris på deres øl. Selv om jeg er godt tilfreds med de butikker jeg normalt køber mine øl hos, skal sådant et potentielt godt tilbud ikke lades gå til spilde. Jeg kom først ind i butikken i starten af juli. Det er et ganske lille lokale hvor der primært er belgiske øl på hylderne. De er sat op med en håndfuld eksemplarer af hver på en ikke særlig systematisk måde og flere af øllene stod flere forskellige steder. Ekspedienten næsten pralede med at før han var startet, havde han kun drukket Tuborg og et kundepar før mig spurgte da også forgæves til indholdet af flere af deres valgte flasker.

Jeg havde 400 kr. at gøre godt med og med enhedspriser på 25, 35 og 45 kroner, markeret med forskelligt klistermærker på toppen, var det ikke så svært at addere sig frem til slutbeløbet. Det blev til enkelte danske fra Mikkeller og Howling Monkey og så en stribe belgisk. Hovedparten er anmeldt på RateBeer, jeg har valgt her at skrive om en triplet fra Brouwerij The Musketeers (Troubadour), så der også kommer lidt (forhåbentlig positiv) ølomtale med i indlægget. For selve bottleshoppen spår jeg ikke lang levetid. Der er allerede en hel del fysiske ølbutikker i København og efterhånden også en del internetbaserede og selv om Arnes bottleshop nok har enkelte belgiske øl, som ikke ses hos alle de andre (men jeg har nu ikke researchet det) så nytter det ikke rigtig noget, at man ikke kan få vejledning hos en ellers sikkert ølglad ekspedient. Hele arkaden ser nu også ud til at lide åndenød. Mange af butikkerne var lukkede mellem indgangen fra Vesterbrogade og ned til Arne og hans flasker.

Troubadour Spéciale, 5,7 % belgisk ale. En flot skumkrone lægger ikke en dæmper på duftene som indeholder gær, sukker, brød og lidt tyggegummi. Smagen er ret krydret med banan, lakrids, peber, et eller andet næsten syntetisk tyggegummisessens, og en smule alkohol, på trods af en alkoholprocent i den lavere ende. Ikke særlig bitter. En ikke helt klassisk, lys belgisk ale, der nok vækker opmærksomhed men som heller ikke er helt i skabet. Tre skumfiduser.



Troubadour Magma Special Edition 2015 Triple Spiked Brett, 9,8 % imperial IPA (i følge RateBeer). Langt navn til en øl, der skulle være gæret med tre forskellige Brettanomyces gærarter. Der er ikke så meget stald i duften og heller ikke rigtig noget humle, men lidt rester fra begge - udligner de hinanden? Der er desto mere smæk på skillingen i smagen. Alkoholen smages tydeligt. Der er også en fremtrædende, for ikke at sige dominerende syrlighed, som jeg ikke helt ved hvorfra stammer. Det er næppe Bretten, ej heller humlen, men mere som tilsatte appelsinskræller. Den giver også en del bitterhed. Hvis man graver lidt i syrebadet, som er af en tyk olieret slags, kan jeg med lidt god vilje fange koriander som et af de krydrede smagselementer. At kalde den for en ipa bare fordi den er tørhumlet forekommer forkert. Den har tyngde og kraft som en belgisk trippel, med en surhed uden typisk Brett funk. Det bliver for uharmonisk synes jeg - elementerne passer ikke sammen. To skumfiduser.



Troubadour Imperial Stout, 9 %. Kaffe, kakao og mørke stenfrugter kan erkendes i duften. Fluidummet forekommer en anelse letflydende indenbords i betragtning af at det er en imperial stout. Der er chokolade, kaffe og en rimelig bitterhed, der ikke helt modvægter den sødme, der forefindes. Jeg savner noget dybde og kompleksitet som ellers plejer at kendetegne stilen. Det kan ikke blive til mere end tre skumfiduser.


Således imponerer de til bloggen udvalgte øl fra Arne heller ikke. Men det er nok mere bryggeriets end Arnes skyld ...


#1574-1576



Ingen kommentarer:

Send en kommentar