lørdag den 26. september 2015

Nørrebro limited release - 1

Nørrebro bryghus frigav her i sommer syv øl, der alle har en hel del år på bagen og været diverse ture i forskellige fade. Dudebeering erklærede over for sig selv, at jeg var frisk på en tester, selv om prisen på hver enkelt var eksorbiant høj. I de næste par uger præsenteres de efter tur om onsdagene og lørdagene. I det sidste indlæg afrunder jeg og bedømmer, om det så har været prisen værd.

Stevns CCC vintage 2009, 8,5 % sour ale. Fermenteret med Stevnsbær (dansk sort af surkirsebær) og aldret med Brettanomyces på Pinot Noir fade. Jeg smagte nok en prøve af den på Ølfestivalen tidligere på året, og der dømte jeg den en kende for sur til min mund. Må se hvordan det går med en hel flaske. Der er i duften stærke og syrlige toner af kirsebær, med antydning af vinøse elementer og også lidt mandel. Det ret flade bryg byder med det samme ind med kirsebærrene, der styrer smagsshowet. De er koncentrerede i smag, men ikke i fylde; således ingen sirupskonsistens, men en ganske letflydende øl. Der er kraftigt præg af lagringen på fade; vinøsiteten nærmer sig en barley wine. Lige som første gang er Bretten ret svær at fange, men efter nogle slurke begynder den at træde lidt mere frem og giver en let tørhed. Lige som i duften aner jeg også noget mandel i smagen (etiketten angiver marcipan, men det er det samme vi mener). Jeg fornemmer egentlig ikke noget humlebitterhed; den syrlige kirsebærsmag er det, der varer ved længst og som også antager en let bitter karakter i mundhulen efter at slurken er slugt. Dette er som stilart betragtet en fornem sour ale, med måske en anelse for kraftig frugtsmag, men hvad ved jeg. Jeg kan godt begynde at forlige mig med den efter knap en halv flaske, men så er smagsløgene nok også bedre kalibrerede end ved første tår. Jeg giver den en halvkarakter bedre end ved Ølfestivalen, således at vi kommer op på 3-4 skumfiduser. Dette afspejler naturligvis mine egne smagspræferencer i mindst lige så høj grad som bryggens kvaliteter udi genren.
Etiketten ser sørme også noget "vintage" ud!
#ingen opdatering af tæller, da det er en gensmagning

Ingen kommentarer:

Send en kommentar