torsdag den 6. december 2018

Viewpoint

Amager bryghus bryggede i starten af året to samarbejdsbryg med brasilianske Cervejaria Dádiva nede i São Paulo. De blev senere genskabt herhjemme. Her de to danske udgaver.

Viewpoint, 11 % dobbeltmæsket imperial stout med guava. Jeg mærker kaffe og røg i næsen. Også noget chokolade og nogle tørrede frugter. Smagen starter forventeligt tungt, med tør, bitter chokolade, kaffe, lakrids men kun let brændte noter. Nedenunder fornemmer man noget boblende, der efter lang tids kamp trænger op gennem det træge fluidum og afgiver en både sødlig og syrlig frugtsmag. Det må være guavaen, der med sin tilstedeværelse giver brygget et lille tiltrængt pift, og faktisk hænger godt med i eftersmagen. Utraditionel måde at pimpe en imperial stout, men det virker. 4-5 skumfiduser.



Viewpoint coco, samme 11 % øltype som foregående, her tillige anvendt kokosflager. Det må så være den ekstra ingrediens jeg vurderer op mod det rene Viewpoint. Jeg kan godt mærke kokosen let, når indholdet i glasset slynges og næsen stikkes tæt på kanten. Men jeg synes næsten ikke at den tilfører smagen noget, kun med den alleryderste velvilje aner jeg det søde fra det hvide kokosnød. Og det er måske godt det samme, for jeg har fortsat et lidt anstrengt forhold til kokos i øl. Her overdøver guavaen og resten af det dobbeltmæskede bryg den. Så jeg kan ikke argumentere for andet end at den skal have det samme som søster-brygget; 4-5 skumfiduser.


#1915-1916

Ingen kommentarer:

Send en kommentar