torsdag den 23. januar 2014

Genanmeldelse

Lige siden jeg til Amagers sæsonølsrelease smagte deres Vinter IPA har det undret mig lidt, at de danske IPA konger måtte tage til takke med en for dem lidt lunken karakter på 4 skumfiduser. Især fordi jeg efterfølgende har set brygget omtalt positivt. Derfor besluttede jeg at give den en chance til - denne gang en hel halvliters flaske, til forskel fra den smagsprøve fra fad jeg fik til releaset. En fin stram IPA duft med nåleskov og citrus. Et ganske let bryg på 6 %, næsten pale alesk i maltdelen, der ikke bidrager væsentligt til smagen. Der er en ikke nærmere specificeret andel hvede i, men det bemærkes ikke. Der er jo humlen der bestemmer i en IPA og her er brugt Herkules, Chinook, Amarillo, Citra og Sorachi Ace. Profilen i min mund er frugtig-frisk, men ikke så krydret. På bagkanten kommer en pæn bitter tørhed listende og lægger sig diskret henover tungens sanseorganer. Den vedblivende smag er derfor præget af nålesmagen, der måske virker lidt mere "våd" denne gang, harpiks? Samlet virker Vinter IPAen mere kompleks end jeg husker den, og flere nuancer kommer frem, når man skal "kæmpe" sig gennem en hel flaske selv. Opvarmningen hen ad vejen bidrager sikkert også til en bredere smagspalette. Jeg er glad for at jeg gav den en chance til, for de sniger sig en karakter højere op, og får denne gang en håndfuld skumfiduser (ikke en skovarbejders maltrakterede håndfuld, men fulde 5)!

Ingen opdatering af tæller da det er en genanmeldelse

Ingen kommentarer:

Send en kommentar