onsdag den 1. marts 2017

Nyere dansk bryggeri: Hoppe.Beer


Da jeg forleden var på indkøb i Danmarks hyggeligste ølbutik, Høkeren i Ravnsborggade, havde hun fået en stribe øl hjem fra Hoppe.Beer. Jeg havde ikke hørt om hverken bryggeriet eller deres produkter og da jeg efter et hurtigt søg på internettet så, at de kun brygger 200 liter af gangen tænkte jeg, at der kunne være flere der ikke havde hørt om dem. Så derfor fattede jeg den elektroniske pen og kontaktede Frederik og efter et par emails frem og tilbage kom der dette lille skriv ud af det. Det vil blive fulgt op af et indlæg, der tildeler skumfiduser til de fleste af hans nuværende øl.

Bryggeriet startede i 2015. Bagmand, og eneste ansatte er Frederik Hoppe. Han er oprindelig uddannet som freds- og konfliktforsker. Frederik fortæller: Jeg har ikke nogen uddannelse indenfor noget som helst bryg-relateret, men har som mange andre brygget hjemme i køkkenet i en årrække. En ven introducerede mig til håndværket for nogen år siden, jeg blev bidt og blev ved. Jeg er alene om alt. Det kan til tider være lidt ensomt, men tilfredsstillelsen i at skabe noget helt fra bunden er enorm. Enhver succes er min fortjeneste, og hver fejl der bliver begået er ligeledes på mine skuldre. Omvendt, så får jeg det altid som jeg vil ha’ det :)

Hvorfor startede du dit eget bryggeri? Jeg tror det er en blanding af mange ting. Kærlighed for godt øl, for godt håndværk & ikke mindst tilfredsstillelsen i at kunne skabe et produkt, som jeg kan være stolt af. På den mere konkrete bane, så havde jeg i et stykke tid gået med tanken om at tage springet, og da muligheden bød sig hoppede jeg ud over kanten. Min kærlighed til øl er specielt rettet mod den belgiske øltradition, og da der i Danmark ikke findes specielt mange bryggerier som brygger primært belgisk øl, så var det oplagt at starte der.

Hoppe.Beer er således ikke helt som mange af de andre mikrobryggerier, der gerne har et standardudvalg i produktporteføljen, bestående af pale ale, blonde, brown ale, ipa, porter, hvedeøl osv.

Hvorfor brygger du øl efter den belgiske øltradition? Belgisk øl og øltradition er i min optik noget af det ypperligste, der findes i verden. Alle gængse regler er sat ud af spil, og man gør alt det man normalt ikke må, når man brygger. På trods af det, så lykkedes det gang på gang belgierne at skabe noget helt unikt og fantastisk, og det er denne mentalitet, jeg forsøger at leve op til i bryggeriet.

Frederik mener, at det er igennem gæren at det belgiske øl får sine helt unikke smagsnuancer. Ikke alt øl er eller vil være decideret belgisk, men med respekt for den eksperimenterende og udfordrende mentalitet som ligger bag den belgiske øl-tradition, vil andre ingredienser og øltyper udforskes, og danne basis for unikke smage som bevæger sig på kryds og tværs af stilarter.

Kommer vi nogensinde til at se en west-coast IPA eller en imperial stout fra Hoppe Beer? En stout… tja, men det bliver ikke som man nok ville forvente så, jeg tænker at jeg ville inficere den med både mælkesyrebakterier og Brettanomyces, og så smide den på egetræsfad i et år… Hm… jeg tror lige jeg skal ha’ designet en opskrift snart :)

Hvilke stilarter udover de belgiske påtænker du at brygge? Næsten alt jeg laver er belgisk inspireret, dog er der et par enkelte øl der skiller sig ud. Specifikt en Vestkyst-inspireret IPA kaldet ‘HopItUp!’ med lav bitterhed og en del tørhumle, samt min ‘Whiskey Tango Foxtrot’ som er brygget med bla. røgmalt, gæret ned med en bourbon-gær, og efterfølgende fadlagret på et af mine egetræsfade i 4-5 måneder. Whiskey i ølform :)

Hoppe.beer producerer sit øl i Solrød Landsby, i et nedlagt mejeri. Du brygger i ganske små mængder af gangen (200 liter)? Hvad er planen fremover? Det er virkelig småt, men som det er lige nu, så er det ikke en udfordring. Hvis jeg en dag er så privilegeret at jeg ikke længere kan følge med, så må jeg jo kikke på udvidelsesmuligheder. Planen er simpel, følg med udviklingen :)

Hvor meget har du brygget indtil videre? Jeg er vist omkring de 40 batches nu, på omkring et år, ca. ⅓ af det der er brygget, ligger på egetræsfade (Whiskey Tango Foxtrot, mine tønder med rent brett-øl (Lambic style), samt lidt eksperimental-øl, og et enkelt fad med mjød).

Hvor kan man købe dit øl? Pt. sælges mit øl hos Belgisk Bryg i Emdrup, Møllebækkens købmandsgård (Karlslunde), Holte Vinlager i Roskilde, Høkeren på Nørrebro & Beer-Shoppen i Kolding. Derudover er der et fint udvalg i Klosterkælderen i Roskilde. Der er flere på vej, men der er altid plads til flere :)

Er der et dansk mikrobryggeri du ser op til? Uha, ingen nævnt, ingen glemt :) Nej, hvis jeg skal nævne et bryggeri som jeg synes gør det fantastisk (både mht. øllet og filosofien bagved), så bliver jeg næsten nødt til at nævne Rocket Brewing Company. Der er dog andre, specielt dem der ikke er bange for at gå nye veje, samtidig med at kvaliteten er i top.

Hvilken øl kunne du godt tænke dig at have brygget? Puha, den er svær… Der er ikke som sådan nogen øl jeg ville ønske at jeg havde fundet på. Jeg er glad på andre bryggeriers vegne, hvis de har skabt noget fantastisk. Hvis jeg SKAL gi’ et svar, så tænker jeg Cantillon (pick your preference) eller Orval, begge øl som er utrolig komplekse, og meget svære at skabe. Det har jeg enorm respekt for. 

Hoppe.Beer kan følges på deres hjemmeside og Facebook. Som man vil kunne se, er dele af denne tekst kraftigt inspireret af de sammenstillede bogstaver på førnævnte links! Tak til Frederik for at stille op. Inden længe vil Dude Beerings tonedøve smagsløg her give deres bud på indholdet i flaskerne fra Hoppe.Beer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar