søndag den 23. september 2018

Fanø Bryghus

Da min hot-not liste blev publiceret vakte det størst undren blandt de tusindtallige læsere, at Fanø Bryghus var en not'er. Der var flere kompetente røster i det kor, så jeg må se om min bedømmelse holder stik. Det gøres i første omgang med disse to.

Knit-wit, 5,8 % wit med forskellige vilde bær. Brygget i anledning af 2018 års internationale strikkefestival på øen. Fra duften fanger jeg lyst brød, og frugt der både er let syrlig og sødmefuld på samme tid. Det første jeg bemærker ved smagen er hvor blød og tør den er, hvor nogle mørke bær giver den smule sødme der er at finde. Der er let gær smag og ikke megen bitterhed. Grundbryggen er tydelig den belgiske wit, der her er pimpet op på en meget velbalanceret og lækker måde. 4-5 skumfiduser.


Mmm-peached, 9,7 % sour ale der er fermenteret på fad og trukket på ferskner i 6 måneder. I duften er det mest fadet og den vilde fermentering der kommer til udtryk. Der er en svag, næsten småkvalm frugt nedenunder som må være fersken. Smagen er også tydelig sour af den krasbørstige slags, med eddike, træ, men også klare indslag af fersken. Nu er fersken ikke min yndlingsfrugt men her i samspil med noget surt, tørt og rivende dulmer den ellers lidt kvalme frugtsmag og glatter en anelse ud. Alkoholen mærker jeg næsten ikke. En rigtig fin øl og et indspark i den politiske debat i USA. 4-5 skumfiduser også her.


Jeg må vist revurdere mit indtryk af Fanø og flytte dem over i den varme kategori. Med disse to øl viser de, at jeg klart har fejlvurderet dem. Godt at man kan blive klogere og at det går den vej.

#1869-1870

Ingen kommentarer:

Send en kommentar