torsdag den 2. august 2018

Nyt fra Brekeriet

Jeg har smagt noget nyt fra Brekeriet; er ikke sikker på om de begge er deciderede ølnyheder, men de var nye for mig. Jeg forventer som altid en god oplevelse.

Mon Chéri, 5,2 % vild ale fermenteret med kirsebær og lime. Der er ret meget kirsebær i duften som lægger en smule dæmper på det syrligt vilde. Det ligger der dog nedenunder og har lidt af en frisk træagtig duft, udover eddike. Smagen er initielt kirsebær, der efterfølges af en dobbelt syrlighed fra lime (først) og derefter vildgæring. Jeg fornemmer noget yoghurt men ellers ikke ret meget fra den anvendte Brettanomycesgær, hvis aftryk ikke kan hamle op med mælkesyrebakterierne. Men det bliver aldrig eddikesurt at drikke, kun en smule mere forfriskende. 4-5 skumfiduser.


Hallon (hindbær på svensk), 5,3 % sour ale. Lagret i lang tid på egefade med blandede huskulturer. Allerede det første snif på halvdistancen afslører, at der er sur vildskab i glasset. En markant syrlighed og træ med en let antydning af hindbær. I smagen er hindbærrene stort set væk, kun en meget hurtig antydning i begyndelsen. Derefter følger syre og vildskab der næsten udarter og giver en brændende fornemmelse i eftersmagen. Det er rimelig krasbørstigt og selv om jeg godt kan tåle og endda lide det nu, efter mange års tilløb, er den ikke letdrikkelig. Men gode øl skal nydes og gerne i roligt tempo. Her ender den på 4 lidt mindre skumfiduser.

#1842-1843




Ingen kommentarer:

Send en kommentar