torsdag den 12. januar 2017

Danske Ølentusiasters afstemning om årets nye øl

De danske ølbloggere har jo allerede kåret årets (danske) øl, men Danske Ølentusiaster (DØE) plejer også, under noget større mediebevågenhed, at have en tilsvarende afstemning. Sidste år skrev jeg et indlæg om umuligheden i at udvælge bedste øl blandt hundredevis af kandidater på den liste, som foreningen havde udarbejdet. En liste, der i øvrigt hvert år har været til debat om hvor korrekt den er. Så i år har DØE, måske lydhøre overfor kritikken, fundet på et nyt koncept. Man har indført tre kategorier, Kategori 0 - 4 %, Kategori 4,1 - 7 % og Kategori 7,1 % og derover, og bedt bryggerierne om selv at indstille op til to kandidater i hver kategori. Desuden har medlemmerne af foreningen haft mulighed for at indstille øl i hver kategori. Det har nu resulteret i henholdsvis 16, 56 og 34 indstillinger i respektive kategori. En oversigt kan ses her.

DudeBeering er ikke medlem af DØE og kan derfor ikke afgive stemme. Det skal dog ikke afholde mig fra at komme med mit bud i de tre kategorier. Selv med den reducerede mængde øl, der er muligt at stemme på, så har jeg ikke fået smagt særlig mange af kandidaterne. Men jeg synes bedst om Full Re-Tart fra Ugly Duck Brewing Co. & Indslev Bryggeri, The Bastard Princess fra Amager Bryghus og i sidste kategori, den øl jeg selv kårede som årets bedste danske øl, Razor Blade fra Ghost Brewing.

Ugly Duck har i øvrigt også gode kandidater med i de to kategorier, hvor jeg har udset andre øl. Og der er givet nogle rigtig gode øl blandt dem, som jeg ikke har fået smagt, og som jeg derfor ikke har mulighed for at omtale. Men hvis ellers de opstillede kandidater er til at få fat i over det ganske land, synes det i år at være muligt for medlemmerne af DØE at på et nogenlunde veloplyst og ganegennemvædet grundlag at afgive en stemme.

Må de bedste øl vinde!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar