søndag den 7. april 2013

Kompensation: Forår på flaske

Når nu sneen høvler ned udenfor vinduerne og foråret således stadig lader vente på sig, tænkte jeg at jeg måtte gøre noget selv. Fandt to øl i Irma der påberåbte sig noget forår på etiketten.

Forårsbock, 7,0 % økologisk mørk bock fra Nørrebro Bryghus. Dufter af og med sødmefuld smag af  rosiner og anden tørret frugt. Eftersmagen forbavsende blid for at være en bock, men dog med typisk bitre nødder. Bock er normalt ikke en øltype jeg har overdreven hang til, men denne her er en yderst dejlig udgave. Den er formentlig noget sødere end gennemsnitlig bock og det gør den mere behagelig i min mund. 4 pæne skumfiduser.


Fin mørk bock
Forårsbryg, 6,3 % dubbel fra Jacobsen (Carlsberg). Ud fra den beskrevne øltype (dubbel, men også på samme etiket beskrevet som lys ale) forventede jeg en fyldig øl med kraftige smagsnuancer. Skulle dog koncentrere mig grundigt for at finde de trods alt karakteristiske indtryk fra en belgisk dubbel: mørke tørrede frugter og bær, let bitre nødder, krydrede nuancer. Man kunne karakterisere det som en diskret antydningens kunst, hvis man vil være venlig. Øllet er således ikke dårligt men heller ikke særlig interessant. 2-3 skumfiduser.

Noget anonym i smagen
Så ikke de store vilde forårsfornemmelser i de indkøbte flasker.

#284-285

Ingen kommentarer:

Send en kommentar