lørdag den 9. april 2022

Mærkelige øl #9

Jeg er her et godt stykke tid efter lanceringen af serien mærkelige øl blevet lidt ked af titlen. Bare fordi en øl er anderledes, behøver den ikke være underlig. Serien er tænkt som en hyldest til dem, der tør noget ud over det sædvanlige. Så med det på plads, kaster jeg mig over seriens niende indlæg.

Coffiend sour, 5 % coffee sour fra Dry & Bitter og kafferisteriet Coffea. Seriens foregående indlæg havde stort set samme øltype på programmet. Det "mærkelige" er måske ved at blive almindeligt? Lige når man fører næsen henover glasset rammes man af noget, der stikker direkte op i næse og hjerne. Ligesom opløsningsmiddel, men der er ingen duft forbundet med oplevelsen. Heldigvis kun meget flygtigt, men vel næppe helt tiltænkt? Duften er ellers kompleks med røg, tørv, figen og let krydring, men stort set ingen syrlige noter. Syrligheden er dog bevaret i smagen, der understøttes af tørv, jord, chokolade og et eller andet krydderi, jeg ikke lige kan associere til. De anvendte kaffebønner, Andung Sari fra det vestlige Java giver således ikke megen direkte kaffe, men mere en let og dog kompleks palette af indtryk. Duften er mere sammensat end smagen. Jeg kan ikke strække mig til mere end 3-4 skumfiduser pga. det skarpe første-snus. Men ellers en spændende øl, der måske godt kunne tåle bare en smule mere af de tilsatte bønner.

#2211

Ingen kommentarer:

Send en kommentar