fredag den 1. marts 2019

Tang i øllet

Nordisk Tang er et firma der som mål har overbevise folk om, hvilke fantastiske råvarer havets grøntsager er. De laver en række produkter, herunder to øl, som bedømmes her. Øllene har været brygget forskellige steder, men disse to er lavet hos Grauballe bryghus.

Gylden Tangøl, 4,5 %. Dufter mest af lyst brød og græs med sødligt islæt. Udover to slags tang er der kommet enebær, røn, fennikel og dild i. Det giver en aromatisk smag der hælder mod den søde side og af ingredienserne kan jeg da lige akkurat pille enebærrene ud, så man kan jo sige at krydringen er afstemt. Intentionen med tangen er beskrevet som at tilføre lidt salt og umami, måske kan jeg lige fange noget meget let salt. Den let bitre afslutning undertrykkes næsten af krydringen. Jeg synes den gyldne er lidt for sød, om så det skyldes tangen eller andet. Tre skumfiduser.



Mørk Tangøl, 6,5 % mørk ale. Chokolade, let røg og rugbrød som duftindtryk. Røgen fylder mere smagsmæssigt uden at det bliver kvalmt eller overvældende selvom den er hvad jeg plejer at beskrive af den "våde" type i modsætning til en mere tør røgsmag. Malten giver også chokolade og let kaffesmag og en svag anelse af lakrids. Jeg fornemmer også lidt spiritus selv om procenten ikke er høj, og de angivne tilsatte egespåner tilsyneladende ikke har været i mere eller mindre uheldig kontakt med spirituosa. Tangen, tja, det er de samme to typer, savtang og sukkertang som i den lyse, men heller ikke her fornemmer jeg et voldsomt aftryk. Men jeg kan bedre lide denne øl, der ender på fire små skumfiduser.



For mig ender det lidt mere som en gimmick end som en smagsgiver. Der produceres også rom og snaps af/med tang udover tangprodukter der mere direkte er til konsum som pesto og tørret tang.

#1951-1952

Ingen kommentarer:

Send en kommentar