søndag den 6. marts 2016

Dobbelt Brett

Lidt tilfældigt stødte jeg ind i to øl fra To Øl, der udover ikke at have været testet før på bloggen, også begge var Brettanomyces-fermenterede. Så for jeg ved ikke hvilken gang præsenteres to øl fra To Øl:

Fuck art - the heathens are coming, 5,4 % saison. En dejlig frisk landlig idyl blandet op med en kraftig humlet fyr - allerede i næsen aner jeg en god kombination af en godt humlet øl gæret med Brettanomyces. Smagsindtrykket domineres også af gæren og humlen, med malten som en noget undertrykt partner. Sidstnævnte er let brødlig i karakter; mens humle-gær dysten udkæmpes af en klassisk Brett på den tørre, krydrede og let landlige måde på den ene side, og noget spids mandarin, passionsfrugt og let tør fyr. Jeg fornemmer ingen egentlig bitterhed. En dejlig øl med en noget påtrængende Brett, men det kan jeg godt li'! 4-5 skumfiduser.


Snowball, 8 % saison. Denne er mere diskret i duften, fanger kun lidt halvtung maltet. Den så også mere fyldig og cremet ud allerede ved ophæld. Det mærkes også som en blid måtte der lægges på tungen. Der er lyst brød, en blid appelsinsmag med en anelse bitterhed som fra skaller, en del varmende alkohol, noget let krydret og en kende mere bitterhed end den foregående. Bretten er meget mere afdæmpet - den er også først kommet i til flaskefermenteringen, om det så er det, der gør den mindre udpræget i karakter skal jeg ikke kunne sige. Noget mere pleasende men samtidig også delikat skruet sammen, hvor malt-, alkohol-, gær- og humleindtrykkene er i harmoni. 4-5 skumfiduser.

#1306-1307

Ingen kommentarer:

Send en kommentar