lørdag den 30. december 2017

Årskavalkade

For tredje år i træk deltog mange af de danske ølbloggere i Danish Beer Blogger Award. Jeg var ikke med første år, deltog sidste år, mens jeg igen i år ikke følte, at jeg havde haft fingeren nok på pulsen til at kunne udse vindere i kategorierne Årets Udenlandske Bryggeri, Årets Øloplevelse, Årets Ølbar, Årets Nye Øl samt Årets Danske Bryggeri. Muligvis skulle jeg skrue ambitionsniveauet lidt ned, for jeg gætter at mange af de andre bloggere blot udser vindere baseret på deres egne oplevelser, og ikke ud fra en forestilling om, at de har dækket alle kategorier 100 % i året der gik. Men, jeg leger lidt med og laver her et samlet skriv over mine oplevelser i år 2017.

Jeg har i årets øl fået smagt på og noteret om godt 400 øl. Lidt over halvdelen af dem er omtalt her på bloggen, mens de resterende kun er blevet bogført og vurderet på RateBeer. Jeg har i årets løb forsøgt at tematisere indlæggene på bloggen mere end jeg plejer og enkeltanmeldelser af øl er derfor blevet henvist til min konto på RateBeer.

På RateBeer fik 25 øl 4 points eller mere (ud af de maksimale 5), mens lidt over 40 øl anmeldt på bloggen fik 5 rene skumfiduser eller mere. Bedste nye danske øl tror jeg må gå til Ølsnedkeren og deres jubilæumsøl, 5 med snedkeren. Jeg var så heldig at smage den fire dage efter den var blevet tappet på flaske og så fremstod de rigeligt tilsatte humler i al deres friske pragt. Sådan skal man drikke sine IPAer! Men også Amager Bryghus' samarbejdsbryg med Trillium fra Boston, Sigtebroad, scorede godt. Det var som om at New England IPA stilen for alvor kom til landet i 2017. På det absolutte faldereb kom et samarbejdsbryg mellem BRAW og Dry&Bitter med i det tætte opløb med deres Braw and Bitter. En øl så tætpakket med humle at man kan undre sig over, at der er plads til væske. Også Beer Heres Himonussija, en baltisk porter der var virkelig cremet og lækker med masser af smag var en seriøs kandidat, der blev smagt allersidst på året.

Der har været en del udenlandske temaer, herunder oplevelser fra Stockholm (godt nok indsamlet over en længere periode end blot 2017), Lissabon, Athen (kun på RateBeer), og endelig lidt polske øl, ved den nyere butik Ninkasira. Udover disse udenlandske rejser var der også enkelte hjemlige oplevelser. Danske Ølentusiaster holdt deres årlige festival og jeg var forbi førstedagen og fik også besøgt restaurant Højt Skum. Der kom hele to skriv ud af det. Et hvor jeg fortalte om festivalen generelt, og et hvor de øl jeg fik smagt, blev bedømt. En anden oplevelse var da jeg gæstede åbningen af Ugly Duck/Tribecas beer and pizza lab i nordvestkvarteret.

Jeg lærte at kende flere nyere fine bryggerier, heriblandt Røde Port, Hoppe.Beer og endelig super-hypede svenske Stigberget, der lever op til de fine omtaler der følger dem overalt. Ebeltoft Gårdbryggeri gjorde et fint comeback i min mund og Nørrebro bryghus' sideprojekt BRAW fortsatte at lave gode øl.

2017 var også årets hvor de sure og syrlige øl fik det endelige gennembrud til mine smagsløg og her venter der fremover masser af uopdyrket terræn. Jeg har eksempelvis allerede en mindre flok fra svenske Brekeriet linet op til smagning først i 2018. 

Det nye år på bloggen kommer nok i høj grad til at ligne de foregående, så hvis du kære læser befinder dig godt med det, så hæng på. Godt nytår.

           

Ingen kommentarer:

Send en kommentar