fredag den 22. december 2017

Allersidste juleøl

Jeg kan jo ikke lade være, når jeg ser en ensom flaske stå og kede sig ...

Christmas Ale, 5,6 % fra Ladager bryghus. Det lille lokale bryghus fra Viby Sjælland. Meget maltet duft, egentlig ikke så sød, men med lidt mørke frugter i. Blomme, svedske, malt, nellike, og lidt syrlighed fra appelsinskallerne, afsluttende med nød og let bitterhed. Fint afstemt bryg, der måske er en anelse tyndbenet men den holder sammen på smagsindtrykkene. 4 skumfiduser.


Baltazar, 6,9 % ale fra Ebeltoft gårdbryggeri. En lidt sur-syrlig duft som fra gammel karklud sammen med mere behagelig mørkt brød. Der er også en mere ubehagelig undertone af solvent eller fusel. Smagen er heldigvis mere stilren ale, med lys chokolade, nødder, let krydring (peber) og kun en svag humlesmag og let -bitring. Den lidt syrlige smag ligger og lurer underneden. Det minder i stil om engelsk brown ale med dens dyder og unoder og så er der den let stikkende duft, der slet ikke må være der. Jeg er ikke helt sikker på om det er en fejl eller blot min aversion mod øltypen, men det er samlet set ikke helt godt. Jeg må derfor nøjes med to skumfiduser som er lavt for det "nye" Ebeltoft.


#1661-1662

Ingen kommentarer:

Send en kommentar