søndag den 8. januar 2017

5 års jubilæum

Hurra, hurra. Bloggen har i disse dage femårs fødselsdag. Vi har således træbryllupsdag, bloggen og jeg. I den anledning har jeg udarbejdet følgende mindre oversigt over de tildelte skumfiduser og anden statistik gennem bloggens levetid.

Til grund for den første statistik ligger 1.428 skumfidustildelte øl. Den opmærksomme læser vil se, at der figurerer et lidt højere totaltal på bloggen. Afvigelsen skyldes, at enkelte øl/indlæg ikke har været ledsaget af skumfiduser. I den anden retning tæller det op, at der ved "uheld" er drukket og anmeldt enkelte øl flere gange, øl som i denne sammenstilling er talt med hver gang.

Samlet er gennemsnittet 3,75 skumfiduser, hvilket svarer til lidt under god på skalaen. Der er heldigvis over dobbelt så mange topscorere (48) som bundskrabere (23) og den samlede fordeling kan ses af nedenstående figur. Der er ikke så stor spredning over årene, laveste gennemsnit var i 2015 med 3,61 og det højeste i 2016 på 3,95.

En rimelig normalfordelt kurve over tildelte skumfiduser. I grafen opereres med halve skumfiduser, selv om skalaen egentlig kun består af 1 til 6 hele skumfiduser, men der stanges alligvel en del halv- og endda kvartkarakterer ud som "3-4 skumfiduser" og "5 små skumfiduser" hvilket medfører en lidt bredere palette

Der smagt øl fra 30 lande, med klart flest fra Danmark (48 %) fulgt af USA (19 %) og Sverige (8 %). Nogle lande er kun med, eller er ekstra repræsenterede pga. rejse til de pågældende lande, enten egen eller gode venners. Det gælder primært Tjekkiet, Australien, Grækenland, Grønland, Østrig og Portugal. Svensken er også pænt repræsenterede pga. at jeg i en kort periode var den heldige del(sm/t)ager i danske RateBeerians sammenkomster, og hvor der var en pæn samling, der skulle smages. Med den gode omtale flere svenske bryggerier fik ved Danish Beer Blog Awards (følg linkene til de øvrige bloggere) så er der klart nogle bryggerier derfra, jeg skal have fulgt mere op på.

Aktiviteten på bloggen har været klart lavest i 2016 med under halvt så mange anmeldte øl (154) som i topåret 2014 (385). Jeg forventer ikke, at aktiviteten stiger nævneværdigt fremover - megen anmeldelse foregår nu på RateBeer, hvor jeg i 2016 fik vurderet knap 140 øl. Anmeldelser her på bloggen vil være tematiserede på stilart, bryggeri mm. eller knyttet op til andre oplevelser som festivalsbesøg, udenlandsk pubcrawl og hvad der ellers kan tænkes af ølrelaterede oplevelser.

Jeg skal ikke hykle og påstå andet end at bloggen skrives for min egen skyld. Hvis der bare en sjælden gang i mellem er en eller anden uforvarende læser, der får noget med sig hjem efter et besøg her, så er det en ekstra bonus. Så tak til dig, der har læst og eventuelt fortsat vil læse med - jeg hygger mig i hvert fald med projektet.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar