lørdag den 4. marts 2017

Tap takeover

I fredags var der tap take-over på Kompasset. Amager bryghus havde øl i alle 10 haner, herunder to verdenspremierer. Det var for godt til at undlade at dukke op. Udover de to helt nye, smagte jeg yderligere to.

Godt besøgt arrangement, men det er der vist hver fredag på dette tidspunkt (kl. 17)

Piping up for peace, 4,5 % session IPA i samarbejde med Pipeworks Brewing Company. En ret stram fyrret duft med mango. En noget rivende smag fra den tørre humle. Der er også grape- og passionsfrugt i smagen. Ret fyldig krop for at være en let session IPA. Dejligt at man kan putte så meget smag i. En IPA der både slukker og vækker tørsten. 4 skumfiduser.

Mandarin Man, 7 % tropical pale ale i samarbejde med Wicked Weed. Den dufter umiskendeligt af mandarin, så allerede her synes navnet velvalgt. Uklar som en NE IPA men dem vender vi tilbage til længere nede. Der er nu alligevel ret megen frugtsmag i suppen, grape- og passionsfrugt, mandarin, men ikke så meget mango på trods af tilsat puré af både mango og mandarin. De deklarerer den til kun 45 IBU men der er en rivende fyr underneden der hjælper med til at holde smagsløgene tætslebne. 4-5 skumfiduser.

Så var der både en helt ny NE IPA samt en ny batch af deres første, Bastard Princess. Prinsessen er der skrevet om på RateBeer, men her var der en god mulighed for at lave en parallelsmagning, især oplagt nu hvor Berserk Llama Syndrome er kaldt storesøster af de to.

Bastard Princess, 6 % NE IPA. Den er som sagt smagt før og bedømt fint på RateBeer (4,3/5). Men allerede ved ophæld synes både jeg og bartenderen, at den så anderledes ud. Det er den til venstre på billedet. Dagens version synes at være en del skarpere, med en fyrret bitterhed, som man normalt ikke finder i en NE IPA. Desuden synes jeg, at jeg flere gange fangede noget let røg og bacon i smagen, noget jeg mere forbinder med nogle typer hvedeøl. Enkeltstående set er det vel lige knap en OK ipa, men når jeg forventer en NE IPA, og især Bastard Princess, synes jeg den fejler. Jeg ved ikke hvad der er sket - brygger René Hulgren kom på besøg i baren senere på aftenen, men jeg kunne desværre ikke afvente hans ankomst og forklaring. Oplevelsen lander på 2-3 skumfiduser.

Berserk Llama Syndrome, 8 % imperial NE IPA. Her er der en meget mere klassisk øl i NE stil (kan jeg tillade mig at skrive det, når jeg kun har kendt stilen i knap et halvt år?), med bløde og super-saftige frugtsmage af melon, mango, passionsfrugt og generel tropesol. Her er alt som det skal være og den hiver en ren high-five hjem (fem skumfiduser).

Bastard Princess til venstre, Berserk Llama Syndrome til højre. Prinsessen er godt nok uklar som hun skal være, men forekommer for mørk og smagen var heller ikke som hverken forventet eller husket.

#1474-1477

Ingen kommentarer:

Send en kommentar