lørdag den 8. juni 2013

Trippel dåsebajere

Dåsebajer har en noget uheldig klang. Men i Mikkeller og Friends havde man fået øl på lager fra Surly, hvis motto er Beer for a glass, from a can. Og selv om de ikke var billige, købte jeg tre stykker.

Furious, 6,2 % india pale ale. Fem malte, fire humler: Warrior, Ahtenum, Simcoe og Amarillo. Maltsødme og kun svag fyr+citrus duft. Ret blød i munden. Noget diskret med karamel smag fra malten og stikkende fyr med ikke særlig meget frugt/floral/citrus fra humlerne. Slutter godt bittert. Synes ikke helt elementerne spiller sammen. Men målestokken er også hård for det er da en fin øl til fire skumfiduser.


Noget amerikansk manga over illustrationen!


Overrated! 7,3 % west coast IPA. "Stinker" af grape ved åbning og ophæld. Det er som regel et godt tegn. Mere diskret i munden end formodet. Let malt, med fin sødme balanceret af meget fyr med lidt mørke sprittede bær og en afsluttende super bitterhed. De skriver at de ikke går efter en afbalanceret øl men kun efter humlen. Der er brugt Columbus, Centennial, Cascade og El Dorado humler. Nuvel; malten og fylden er i baggrunden men den har meget fine kvaliteter. Fem af de store skumfiduser.

Nix, ikke overrated!

Abrasive ale, 9 % dobbelt ipa. God grapefrugt i næsen men også sure sokker! Baconchips smag! Humlet som ind i den bare Fanden. Det dobbelte efterlader overraskende nok kun et svagt maltaftryk men der anes let melon. Humlearomaen er mest bitter, på den gode måde. For humleelskere en dejlig øl men opleves formentlig ret ekstrem hvis ikke man er til den slags. Fem skumfiduser.

Ekstrem humle - til en noget hamper pris

Surly Brewing skulle være noget af det mest hypede lige pt. De tre smagte varianter stiller ikke spørgsmålstegn ved den påståede hype ...



#348-350

1 kommentar:

  1. Humlefriske IPA´er fra dåser, til en pris a ca 80 kr. stykket, det har Peters Øl aldrig set før!

    Spændende om andre bryggerier begynder at levere deres hånbrygget øl på dåse?! At give så mange penge for special øl, og så hælde fra dåse, skaber associationer til billigere produkter...Der er bare lige som mere "stil" over en flaske....eller er man bare reaktionær?

    SvarSlet